جمعه 27 مهر 1397 - 2018 اکتبر 19 - 9 صفر 1440
Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 89080

ساخته مجید مجیدی در نظر حجت الاسلام علی سرلک

با حجت الاسلام والمسلمین علی سرلک، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر و مدرس حوزه و دانشگاه درباره تاثیر سینما بر تبلیغ دین ، چرایی ترس دشمن از این مسئله و در نهایت فیلم سینمایی محمد رسول الله ساخته مجید مجیدی به گفتگو پرداخته ایم که مشروح آن از نظرتان می گذرد: با حجت الاسلام والمسلمین علی سرلک، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر و مدرس حوزه و دانشگاه درباره تاثیر سینما بر تبلیغ دین ، چرایی ترس دشمن از این مسئله و در نهایت فیلم سینمایی محمد رسول الله ساخته مجید مجیدی به گفتگو پرداخته ایم که مشروح آن از نظرتان می گذرد:   فیلم محمد رسول الله ، ساخته مجید مجیدی ; تاریخ اکران : 5 شهریور 1394  

ابرهه یکی از فرماندهان سپاه حبشه که به فرمان پادشاه حبشه لشکرکشی می کند تا خانه خدا را از بین ببرد. ابرهه با چندین هزار نفر با اسب و فیل و تجهیزات به سمت مکه می آیند ، اما به اراده خداوند در ۳ کیلومتری مکه که حریم مکه محسوب می شود ، فیل ها قدم از قدم برنمی دارند و میلیون ها پرنده ابابیل (پرستوهای کوچک ) در حالیکه سنگ هایی در منقار خود دارند ، که این سنگ ها، سنگ هایی از جهنم است بر سر لشکریان ابرهه فرو می ریزد و همه را از بین می برد . یکماه بعد از حمله ابرهه، پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) به دنیا می آید. فیلم دوران جاهلیت و ظلم و ستمی که به مردم می رود را به تصویر درمی آورد…
با توجه به ارتباط فطری بشر با هنر و رسا و جریان ساز بودن زبان هنر آیا می توان از سینما انتظار انتقال مفاهیم دینی که آنهم دارای پیوند فطری با انسان را داشت؟ به عبارت دیگر سینما چگونه می تواند به تعمیق باورهای دینی کمک کند؟

میزان و وسعت این تاثیر بی نیاز از توضیح است چراکه فرهنگ مردم توسط هنر طراحی و مدیریت می شود، در واقع هنر دریچه ورود به تمایلات انسان و نیز تغییر این تمایلات است و وقتی از ظرفیت هنر در برقراری ارتباط استفاده می شود انسان خود را تحت اختیار پیامی که از این معبر صادر شده قرار می دهد و در مقابل هنر ناخودآگاه و ناخواسته کُرنش و تواضع داشته و آن را ستایش می کند چراکه اساسا این هنر است که می تواند انسان ها را به نگاه جدید از دنیا و حادثه ها برساند.
" هنر دینی آن است که بتواند معارفی را که همه ی ادیان - و بیش از همه، دین مبین اسلام - به نشر آن در بین انسان ها همت گماشته اند و جان های پاکی در راه نشر این حقایق نثار شده است، نشر دهد، جاودانه کند و در ذهن ها ماندگار سازد. این معارف، معارف بلند دینی است ... هنر دینی این معارف را منتشر می کند ( رهبر انقلاب در 1380/05/1 ) "

البته در این اثرگذاری هم هنر متعالی، الهی و دغدغه مند برای رساندن انسان به حقیقت و هم هنری که سر در آخور شهوت و طبیعت دارد، جای می گیرد، چراکه هنر ساحتی فوق العاده دارد و دنیا با سخن دلنشین هنر مدیریت می شود؛ از این رو است که حافظ می گوید:

قلندران حقیقت به نیم جو نخرند                   قبای اطلس آن کس که از هنر خالی است

  چرا وقتی هنر در خدمت انتقال و تبلیغ دین و آموزه های آن قرار می گیرد صفوف مخالفان در برابر آن قد عَلَم می کنند و می خواهند به هر شیوه ای صدای آن را خاموش کنند؟  

این باز می گردد به درگیری ذاتی و هویتی ظلمت و نور و حق و باطل یعنی جنود عقل و جنود جهل همواره در متن آفرینش در برابر یکدیگر صف کشیده و به زد و خورد و جدال تعطیل ناپذیر می پردازند، برای همین وقتی در جریان حق اتفاق خوبی در حال وقوع است و به عنوان مثال هنر و هنرمندی سر بلند کرده و نگاه ها را به سمت فطرت و میثاق های فراموش شده انسان جلب می کند طبیعتا از سوی جریان باطل زوزه، ناله و نفرین بلند می شود. به قول مولوی:

رگ رگ است این آب شیرین و شور         در خلایق می رود تا نفخ صور

و این مبارزه همیشگی است بین جریانی که انسان را برای خدا می خواهد و جریانی که انسان را برای خود می خواهد و با تفکر فرعونی درصدد تحقیر انسانیت و به استثمار کشیدن آدمی است و نتیجه ای جز درگیری و زدوخورد ندارد.

شیخ عبدالعزیز آل شیخ، مفتی اعظم عربستان سعودی : محمد رسول الله فیلم مجوسی است که به منزله دشمنی با اسلام است .

باید توجه داشت یکی از دلایل درستی پیام هنر و فعالیت هنری همین صف آرایی ها و هماوردطلبی ها و تلاش برای زیر سوال بردن و تمسخر یک کار اصیل و فاخر است که بیش از هر چیز ثابت می کند که حرکت انجام شده صحیح و بجا و در مسیر درست است. برای همین است که فیلم سینمایی «محمد رسول ا... (ص)» ساخته مجید مجیدی از سوی بی هنران عالم که نمی دانند برای چه به این دنیا آمده اند، تحریم شده و وهابیت و جریان مسلط بر عالم از نظر فرهنگی و تفکرات غیرالهی برابر این فیلم موضع گیری می کنند؛ حتی اگر معدودی هم از این اثر استقبال کنند و حتی در جشنواره هایشان آن را تحسین کنند در طولانی مدت اهدافی دیگر را دنبال می کنند! از این رو، ما خوشحال هستیم که وهابیتِ ملعون دیدن این فیلم را حرام اعلام کرده و به آقای مجیدی و کسانی که با نیت الهی وی را تشویق و حمایت کردند، تبریک می گوییم چراکه تیرشان به هدف خورده و فریاد دشمنان را که احساس خطر می کند، بلند کرده اند.   
با آغاز اکران این فیلم ]محمد رسول الله [   در سینماها و پس از استقبال بی نظیری که تنها در هفته آغازین اکران از آن صورت گرفت شاهد ارسال پیام هایی در شبکه های اجتماعی به منظور تحریم دیدن این فیلم آنهم به بهانه هزینه بالای ساخت! هستیم، چنین بهانه تراشی هایی با چه هدفی دنبال می شود؟  
نه من و نه اسلام و مکتب از اسراف در هر میدان و موضوعی دفاع نمی کنیم اما باید توجه داشت طرح این مسائل صرفا بهانه تراشی است. مثل جریان زلزله ای که بعد از انقلاب در یکی از شهرها رخ داد و به دلیل آمار بالای کشتگان مجبور شدند تعداد زیادی را یکجا دفن کنند و جالب آنکه همان شب رادیو اسرائیل از کیفیت نماز میّت آنها سوال می کرد!! آیا واقعا رادیو اسرائیل نگران نماز میّت هموطنان ما بود یا تلاش داشت با شبهه افکنی در این باره به نفع خود عمل کند. بنابراین، هیچ عقل سلیمی از اسراف دفاع نمی کند اما باید توجه داشت که 60 درصد از هزینه فیلم «محمد رسول ا... (ص)» صرف ساخت شهرک محل فیلمبرداری شده که در پروژه های بعدی مربوط به زندگانی پیامبر اکرم (ص) از آن استفاده می شود. علاوه بر این، این ساخته فاخر قطعا سطح سینمای ایران را ارتقاء می دهد و حتی اگر تنها با دید صنعت به سینما بنگریم، این فیلم سینمای ایران را به لحاظ حرفه ای تکان داده و این اثرگذاری هزینه بر است و در واقع هزینه از اقتضائات یک پروژه عظیم سینمایی است.

" نرگس آبیار کارگردان «شیار ۱۴۳» : فیلم «محمد رسول الله(ص)» ساخته مجید مجیدی اثری شاعرانه درباره کودکی پیامبر اسلام است و نمونه ای در دنیا ندارد. "
 
پشت پرده این مخالفت ها چیست؟ مخالفان از چه چیز در دیده شدن این فیلم می ترسند؟  
کسانی که نسبت به این فیلم طرح اشکال می کنند، برای هزینه نیست بلکه در برخی جوها قرار گرفته اند که این فیلم دیده نشود چراکه پشت آن تفکری خاص است و بنا دارد عظمت رحمت اللعالمین بودنِ پیامبر (ص) را به جهان نشان دهد؛ در این میان، عده ای نیز با اینکه مسلمان و متدین اند، ناخواسته فریب خورده و به مخالفت می پردازند. اما مهم آن است که علی رغم این مخالفت ها و جبهه گیری ها در ماهواره ها و شبکه های اجتماعی، این فیلم راه خود را یافته و حتی در جشنواره مونترال از آن استقبالی بی سابقه شده و اکنون در اکران های متعدد روی پرده سینماهای کانادا می رود و جالب آنکه 20 درصد از تماشاگران در کانادا ایرانی اند و باقی غیرایرانی و حتی غیرمسلمان! بنابراین، ضمن توصیه به انضباط اقتصادی باید از چنین آثاری حمایت و تکریم کنیم و بدانیم گاهی این حاشیه سازی ها اثر مثبت دارد چراکه دشمن ناخواسته به دیده شدن این اثر کمک می کند؛ این فیلم هم که خوشبختانه جای خود را یافته و باید به زبان های مختلف ترجمه و نمایش داده شود. 
با توجه به تمرکز سینمای هالیوود بر اسلام ستیزی و اسلام هراسی، ساخت تولیداتی همچون «محمد رسول ا... (ص)» از منظر مبارزه با این جریان چه ضرورتی دارد؟  
باید توجه داشت هزینه و حمایت از آثار اینچنینی در مقایسه با میلیون ها دلاری که هالیوود تنها در ژانر اکشن صرف می کند، نه تنها گزاف نیست بلکه بجا است. از سوی دیگر به قول معروف «آفتاب آمد دلیل آفتاب» یعنی واکنش ها و مخالفت ها با این فیلم نشان می دهد که دامنه اثرگذاری آن وسیع است و دشمن از همین می ترسد، پس هزینه کردن برای آن به دلیل فاخر بودن بجا است و منطقی چراکه با تنگ نظری و کم همتی نمی توان پیامی چنین عظیم و اصیل را رساند، آنهم زمانی که تاریخ منقول از دوران کودکی و نوجوانی حضرت رسول (ص) بسیار اندک است و ساخت این اثر با این منابع اندک نشان از کاری حرفه ای و پُرزحمت دارد.  
با توجه به فرا رسیدن روز سینما و نیز تاثیر این هنر بر جامعه، طرز فکر و سبک زندگی مردم چه توصیه ای به سینماگران دارید؟
خانواده موثر سینمای ایران باید متوجه باشند که ماهیت انقلاب اسلامی ما فرهنگی است و جنس اقیانوس بی کرانی که که این انقلاب از آن برخاسته، معرفت است پس نزدیک و عمیق شدن در این اقیانوس به مصلحت سینما است حتی اگر سینما را صرفا صنعت بدانیم باید باسواد، حرفه ای و پُردغدغه به آن نزدیک شویم و از ژانرهای کلیشه ای، عشق های توخالی و حرف های هزاربار تکراری دست برداریم و از تجربیات خوب همچون کارهای آقایان مجیدی و میرباقری که ورود موثری در تاریخ اسلام دارند، تاثیر بپذیریم.

من می گویم الان کلید دست شما [سینماگران] ست. من شأن سینما را این می دانم. من می گویم امروز کلید پیشرفت این کشور، به میزان زیادی دست شماست
اگرچه مردم در سینما به سرگرمی و فراغت نیز نیاز دارند اما در آن هم باید ظرفیت روحی و فکری لحاظ شود وگرنه کفران نعمت و غیرهوشمندی است که صرفا در فضاهای تکراری و عادی وارد شویم؛ باید به گونه ای در آثار سینمایی ورود کنیم که در پیشگاه قرآن و عترت (ع) شرمسار نشویم و ذخیره ای برای آخرتمان داشته باشیم.

" هنر، بخشی از آن فاخرترین و ارزشمندترین قسمت های جان انسانی است؛ باید برای این ارزش قائل شد و آن را برای خدا خرج کرد. "
 
آیا فیلم «محمد رسول ا... (ص)» از قابلیت مبارزه با جریان اسلام هراسی و اسلام ستیزی که می کوشد چهره رافت اسلام را زیر سوال ببرد، برخوردار است؟
قطعا بهترین روش برای دفع و رفع زشتی ها و شرور کار خوب و اثباتی است از این رو، حتما برای مبارزه با اسلام هراسی تبیین وجوه زیبای اسلام کارساز است و کار اثباتی در جریان حق قدرت و آثار فراوان دارد و زمینه را از سمپاشی هایی که با اسلام تعارض دارد، از بین می برد. این بیت به خوبی بیانگر این مطلب است:

مهر فرزنده چو پنهان شود        شبّ پره بازیگر میدان شود

یعنی اگر خورشید بتابد هرگز نوبت به خفاش ها نمی رسد و آنها در اعماق ظلمات خود می خزند. بنابراین، اینگونه کارهای اثباتی به معنای این نیست که در مقابله با توهین خاصی همچون پاسخ به کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر (ص) تولید شده بلکه خود به خود با نمایش اخلاقیِ زیبایی ها دشمنی دشمنان را نقشه بر آب می کند.  
/پایان گفت و گو    


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :
دعای فرج