سه شنبه 30 مرداد 1397 - 2018 آگوست 21 - 10 ذيحجه 1439
Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 32625

مهمترین ویژگی و سبک زندگی دینی قناعت کردن است

مصرف گرایی نقطه مقابل سبک زندگی قرآنی است

دعوت به سبک زندگی اسلامی دست انسان را در نوآوری های فردی باز می گذارد تا در چارچوب هایی که او را به میدان خلاقیت می کشد حضور یابد.

عضو هیات علمی دانشکده هنر دانشگاه تهران گفت: انسان تا باور نکند که متعلق به این جهان نیست صحبت درباره سبک زندگی اسلامیزه کردن آن است.


به گزارش خبرنگار ستاد خبری نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، نشست سبک زندگی از منظر آیات قرآن کریم و روایات با سخنرانی حجت الاسلام علی سرلک و حضور دانشجویان و قرآن دوستان از سوی بخش علم دانشجو و دانشگاه قرآنی برگزار شد.
عضو هیات علمی دانشکده هنر دانشگاه تهران و مسئول سابق نهاد مقام معظم رهبری در دانشکده هنر به بیان مفهوم سبک زندگی دینی پرداخت و گفت: مفهوم سبک زندگی دینی در رابطه با چیستی این مفهوم دینی و مطالبی که در ذیل آن گنجانده می شود و شاخصه های اصلی سبک زندگی دینی و عمده ترین شاخص ها مطرح می شود.
وی عنوان کرد: سبک زندگی تابعی است از هدف و معنای زندگی و تا برای مفهوم زندگی و چیستی زندگی پاسخی نداشته باشیم در رابطه با مدل و شیوه زندگی نمی توانیم صحبت کنیم؛ آنچه در غرب از نوع زندگی تعبیر می شود از نوع زیست آنها شکل می گیرد و از محیطی که آنها باور کرده اند و آن را قبول دارند که برگرفته از فرهنگ مصرفی و نگاه اقتصادی به زندگی است.
وی همچنین تاکید کرد: ما برای چه زندگی می کنیم؟ این معنای زندگی را اگر کسی دریافت به نوعی پاسخ چگونه زندگی کردن را یافته است؛ انسان هایی که در زندگی درمانده اند در نوع نگاه به زندگی مشکل دارند.
سرلک گفت: همه ما فلسفه زیست داریم ولی بعضی ها فلسفه آن را می توانند توضیح دهند بعضی ها هم نه و فلسفه زندگی آنها از تناقض و الهام است که منجر می شود برخی راه های نادرستی را انتخاب کنند؛ مانند موضع گیری افراد در جاهای مختلف که موضع گیری های ضد و نقیضی دارند.
وی افزود: قرآن می فرماید طراحی زندگی انسانها براساس تفاوت ها است که شکل می گیرد هر شخص دارای یک مدل است و یک ویژگی های منحصر به فردی دارید اینکه خداوند دو نفر را با ویژگی های یکسان مانند یک دیگر نیافریده است به همین دلیل است.
عضو هیات علمی دانشکده هنر دانشگاه تهران گفت: دعوت به سبک زندگی اسلامی دست انسان را در نوآوری های فردی باز می گذارد تا در چارچوب هایی که او را به میدان خلاقیت می کشد حضور یابد.
وی گفت: مجموعه های جهانی آمده اند که انسان را شبیه همدیگر کنند از جمله پول واحد، انسان واحد، و دیگر اینکه انسان ها خود را با شرایط تنظیم کنند و یک دیکتاتوری که اگر کسی آن را نفهمید از آن خارج است. در صورتی که در سبک زندگی الهی همه انسانها متفاوتند و هر انسان یک کتاب است کتاب شماره یک، و همچنین دعوت انسان به خواندن کتاب الهی است.
عضو هیات علمی دانشکده هنر دانشگاه تهران افزود: سبک زندگی دینی به عنوان یک مدل واحد، این نیست که هرکس از چیزی عبور کند تا به آن برسد؛ انسان هایی که ارزش هایی را در دنیا قبول نداشته باند و از تقدس دور باشند، با آموزش واحد و رفتار واحد در دنیا به عنوان زندگی جمعی و گروهی از انها یاد می شود.
سرلک ادامه داد: زندگی یک معنای کلی دارد که جزئیات آن خیلی مهم است از نگاه دینی یعنی ریزه کاری های هر فرد با دیگری متفاوت است؛ جزدیات ظاهری و سبک زندگی اسلامی گرایش باطن است، باطنی که به یک چارچوب رسیده است و شروع به رشد و زاد و ولد کرده است.
عضو هیات علمی دانشکده هنر دانشگاه تهران تاکید کرد: سبک زندگی و شیوه زندگی اسلامی اتفاق نمی افتد مگر آنکه انسان بداند از دنیا بزرگتر است، احساس شجاعت، هجرت و ترک دنیا در او شکل بگیرد.
سرلک ادامه داد: نقطه مقابل سبک زندگی اسلامی مصرف گرایی است؛ زندگی انسان در پشت کالاهای مصرفی و مصرف گرایی انسان را مورد عجز قرار داده است؛ انسان بعلاوه ابزار انسان عاجز شده است و دنیای امروز انسان را برای مصرف قرار داده است و خود انسان یک مدل مصرف شده است.
وی خاطرنشان کرد: انسان مصرف گرا به حدی رسیده است که خود به ویترین تبدیل شده است؛ انسانی که روح هجرت در آن نیست به همه ابزار دست پیدا خواهد کرد؛ انسان تا باور نکند که متعلق به این جهان نیست صحبت درباره سبک زندگی اسلامیزه کردن آن است.
سرلک در پایان گفت: مهمترین ویژگی و سبک زندگی دینی قناعت کردن است، یعنی درست مصرف کردن از امکانات و در جای مطلوب استفاده و به کار گیری کردن آنها.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :
دعای فرج