يکشنبه 6 خرداد 1397 - 2018 مي 27 - 13 رمضان 1439
Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 29796

به مناسبت فرارسيدن ماه رمضان:

نوستالوژی در رسانه های دیداری و نوشتاری

از ابعاد وجودی ما ،بعد اجتماعی و رابطه ما با دیگران و تاثیری که بر دیگران می گذاریم و تاثیری که دیگران بر ما می گذارند است.

حالا که چند سالی است خاطره بازی یا به اصطلاح بازی با نوستالوژی در رسانه های دیداری و نوشتاری و شبکه های اجتماعی مد شده است بد ندیدیم ما هم در ماه مبارک رمضان کمی خاطره بازی کنیم. یادتان هست پدر و مادرتان یا سایر بزرگترهایتان روزه خواری کرده  باشند آنهم بدون عذر موجه ؟مطمئنم الان هر کدامتان یک قطار خاطره از پایداری بزرگترها تعریف می کنید که چطور تحت هر شرایطی بودند روزه خود را نشکستند و روزه گرفته اند. چه روزه اولی هایی که در تموز تابستان مکلف شدند و پدر و مادرها به  بهانه دلسوزی سنگ بنای روزه خواری را بنا نگذاشتند. بر خلاف والدین امروزی که  خود تشخیص و فتوا می دهند که بچه ام ضعیفه نمی تونه روزه بگیره. خیلی هم مقید باشند بچه شان را می برند هر روز از حد شرعی شهر خارج می کنند تا روزه خواری فرزندشان رنگ گناه  پیدا نکند. مادر پیری دارم که 80 ساله است و کلکسیونی از بیماری است با این حال نه  تنها تمام ماه  رمضان را روزه می گیرد بلکه ماه رجب و شعبان و بنا بر احتیاط تمام دوشنبه ها و پنج شنبه های عمرش را روزه  می گیرد. یادتان هست تا همین چند سال پیش هم به سختی زن باردار یا دارای نوزاد شیرخواره ای پیدا می کردید که حاضر به خوردن روزه هایش باشد؟ حرفشان هم این بود که نمی تونیم قضای روزه را بگیریم و از آنجایی که  همه مقید به این بودند که قضای روزه شان را در همان سال بگیرند چون شرع بر روزهای که  قضایش گرفته  نشده کفاره گذاشته ،این بود که سعی می کردند یا روزه شان را نخورند یا حتما در همان قضایش را ادا کنند. حالا چند نفر از ما اصلا یادمان هست چند روزه قضا داریم و بر هر کدامشان چند سال گذشته؟نمی دانم سنگ بنای روزه خواری و بی اهمیت شمردن این کار در خانواده بنا نهاده شد یا فضای خاصی که در این سالهای اخیر برجامعه مستولی شد و توفانی به نام روشنفکری بر تمام ارکان دین وزیدن گرفت که تا سقوط اخلاق شهروندی پیش رفت و حالا نه تنها روزه  خواری طبیعی شده بلکه قبح آن در ملأعام هم شکسته شده به طوری که با کمی پز روشنفکرانه برای روزه خواران هم حق و حقوقی قایلیم و این بار این روزه خواران هستند که عرصه  را بر روزه داران تنگ کرده و خواهان این هستند که به بهانه اینکه ریا نشود روزه داری شان را اعلام نکنند و موسی به دین خود و عیسی به دین خود. تا آنجا که متاسفانه درمدارس و محیط کار به روزه داران بیشتر اعتراض میشود تا روزه  خواران . ابتدای این حرکت خزنده با اعلام عذر شرعی برای روزه گرفتن نظیر بیماریهای معده آغاز شد و حالا که  در یک حکومت اسلامی شاهدیم گاه از اساس اصل روزه  را زیر سوال می برند. با حجت الاسلام والمسلمین علی سرلک ر در خصوص پدیده روزه خواری علنی و بحثهایی که اخیراً و به مناسبت فرا رسیدن ماه  مبارک رمضان در این باره در جامعه مطرح شده است گفتگویی انجام داده ایم که  می خوانید.جناب آقای حجت السلام و المسلمین سرلک ،روزه خواری را جرم می دانید ؟***بسم الله الرحمن الرحیم. بدون تردید هدف و فلسفه زندگی بشر این است که رابطه خود و خدایش را هموار کند. بندگی یعنی بند خدا بودن،یعنی بر قراری رابطه با خداوند با تمام وجود؛ آیه شریفه «قُلْ إِنَّ صَلاتی‏ وَ نُسُکی‏ وَ مَحْیایَ وَ مَماتی‏ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ» و دیگر آیات قران کریم بیانگر همین موضوع  است . از ابعاد وجودی ما ،بعد اجتماعی و رابطه ما با دیگران و تاثیری که بر دیگران می گذاریم و تاثیری که دیگران بر ما می گذارند است. در سرایش بندگی مان نیز باید تناسب و هارمونی وجود داشته باشد چه در بعد فردی و چه اجتماعی و اگر بنا باشد در این سرایش ،عده ای خارج بزنند و بخوانند و بد نوازی کنند و آرامش لازم این عرصه را به  هم بزنند و باعث بوجود آمدن زمینه تردید و بی اعتنایی ها را فراهم کنند مستوجب عتاب و عقاب هستند. نه تنها در این بحث که در تمام موارد آنکه خلاف جریان حرکتی می کند مذموم و ناپسند است. فرض کنید شخصی وارد سالن ارکستر شود و شروع  به سر و صدا کند همه او را از سالن بیرون می کنند یا در بیمارستان پیشاپیش به همه هشدار داده میشود که باید در این مکان سکوت رعایت شود. روزه خواری در ماه رمضان به شرط اینکه  عذر شرعی داشته  باشد و علنی نباشد شامل این موضوع است. کسانی که به دلیل بیماری ،پیری یا سفر روزه ندارند نباید علنا روزه خواری کنند وعبادت دسته جمعی مسلمین را با رفتار فردی خود مورد تعریض و خدشه قرار دهند. این قضیه در مورد نماز جماعت نیز صدق می یابد چنانکه  کسی حق ندارد شرعاً در مکانی که نماز جماعت بر قرار است به گونه ای نماز فرادا بخواند که به نماز جماعت تعریض داشته باشد این نماز دارای اشکال است. چرا؟ چون روح دینداری به حرکت گروهی و جمعی معنا پیدا می کند. قران می فرماید :" وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ" و مطمئناً هر تفرق و بدنوازی چه  در اسلام و چه  در هر مجموعه بالنده دیگر و همراه ،ممنوع است و نسبت به آن تحذیر داده  شده و حرمت قایل شده است.به  هر حال این امر جزو اولیات و مقدمات واجبی است که هم عقل و خرد و نگاه  دقیق آن را تایید می کند و همدر مجموعه  معراف دینی و در روایات مان مورد توجه  قرار داده شده است.فقها بر اساس همان هم فتوا داده اند که کسانی که روزه خواری علنی می کنند به این معنا که در جامعه روزه داری که در ظرف زمانی یک ماه رمضان از اذان صبح تا اذان مغرب روزه دارند علناً چیزی بخورد وانمود کند روزه ای در کار نیست و ماه  رمضانی نیست و روزه  داران گویا دارند اشتباه می کنند ، این افراد باید هزینه هتاکی شان را پرداخت کنند. اولین دلیلش این است که  گناهی مرتکب شده اند و برای چنین افرادی باید حد تعزیر جاری شود و فرد مورد توبیخ شرعی قرار گیرد .آیا در این باره مستقیما در قران یا روایات اشاره ای شده یا فقط در فتوای فقها به آن اشاره  شده است ؟***حتما این سوال را در متن مصاحبه بگنجانید و جوابش را نیز هم. این سوال از اساس غلط است و به  نوعی توهین به  مراجع  محترم و فقها محسوب میشود . مگر مجتهدین ما از خودشان چیزی می گویند ؟فقهای ما بر اساس چهار منبع محکم شامل قران ،سنت،عقل و اجماع و بر روش فنی دقیق بسان جراحی مغز و اعصاب مساله  را موشکافی می کنند و برآیند این چهار منبع میشود فتوای مجتهد . در حقیقت اجتهاد چیزی نیست جز استنباط از این چهار منبع با یک روش دقیق و فنی وگرنه  میشود بدعت گذاری و بی عدالتی .منتها ممکن است اجتهاد ها با هم متفاوت باشد و به  یک نظر واحد نرسند که  آنهم طبیعی است . در علوم پزشکی و تجربی هم این گونه است .مگر اینهمه  ستاره  شناس که  میزان محاسبه شان ریاضیات است به  یک نظریه میرسند ؟ مگر تمام جراحان چشم با یم روش و متد عمل می کنند ؟یا همه  جغرافیا دانان یک نظر دارند؟اگر قرار بود یک نظر وجود می داشت انسان مفهومی پیدا نمی کرد . انسان یعنی تفاوت .مهم این است که  مجتهدین روشمند و متدیک نظر می دهند و پشت هر نظرشان 50 سال پشتوانه  فعالیت علمی وجود دارد . مثل پزشکی که  بعد از سالها درس خواندن و تلاش کارش به  جایی میرسد که  با یک معاینه 5 دقیقه ای ،یک نسخه  دو سه  خطی می نویسند .شما به  این پزشک محترم نمی توانی بگویی از خودت چیزی نوشتی .جناب آقای سرلک ما هم در سوالاتمان سعی می کنیم گاه موضوعی را به همان شکل که  برای عموم مردم سوال است مطرح کنیم چون قرار است این مصاحبه توسط اقشار مختلفی از عموم خوانده  شود .بله  می دانم و به  همین علت خواستم سوال و پاسخ را حتما قید کنید . از شما برای حضور در این مصاحبه متشکرم.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :
دعای فرج